The beautiful country down under




Jag kommer att sakna Australien! Det kändes ordenligt när jag var ute och sprang längs stranden klockan åtta i morse. Sol, 27 grader varmt, knappt några moln att tala om och alldeles underbart! Sprang bort till Main Beach och tillbaka. Sista biten gick jag längs strandkanten och tänkte på att jag aldrig vill åka härifrån! Hur många dagar när det har varit snöstorm och klass 1 och 2 varningar i Sverige har inte vi legat på stranden, badat i vågorna, eller som idag, den 22 mars, gått ut och sprungit på morgonen i obeskrivligt fint väder och stranden och havet bara väntar på en! Vad ska man då göra i Sverige? Snön smälter och vårblommorna tittar fram, men samtidigt är det grått, blir slask och halka när det fryser på under natten…

Efter snart tre månader utomlands i ett land som är så olikt Sverige det bara går inser man de positiva sakerna med Sverige; gratis sjukvård och skola, kallt kranvatten och nyttig mat, mängder av frukt och grönsaker som inte kostar 50 kr/kg (normalpris här), säker trafik, svala sovrum…

Jag kommer inte på mer just nu, men när man är trött på att dricka klorvatten och att bo i en ryggsäck så är tanken på alltid bo i Sverige inte så dum. Men, fördelarna med Australien är fler… Stränderna, värmen, vågorna, människorna som är helt otroligt öppna och trevliga, frukten (mango, mango, mango), shoppingen (GALEN), utekvällarna…

Det går inte att blunda för att Australien är bättre, och då har vi bara rest längs östkusten… I och för sig har vi bara varit här på sommaren, men man skulle ju kunna fly den ”kalla” vintern (endast 20 grader) och åka till den svenska sommaren. Om man bestämmer sig för att stanna alltså…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0