Fraser Island

Hey guys!

Tillbaka från världsarvet Fraser Island, där vi tillbringat en mycket trevlig och händelserik dag. Vi har varit igång sen 6 imorse, det var länge sen vi var uppe så tidigt! Vi började vid "Central Station" på FI, som bestod av ett hus och en dingobur. De måste nämligen skjuta alla dingos som folk har matat… En dingo är en varg och blir den matad en gågn förväntar den sig att alltid bli matad. Blir den inte det nästa gång den träffar på en människa kommer den att bli aggressiv och attackera. Det finns hur många skyltar och hur mycket information som helst om ”how to behave ” när en dingo kommer. Från början fanns den ca 10 000 stycken på FI, nu efter att alla idiotiska turister (backpackers och japaner toppar nog listan!) finns det knappt 125 kvar…

Vi gick en tur genom regnskogen, längs en bäck där aboriginerna födde barn förr i världen. Världen femte renaste vatten… Inga föroreningar alls, inte heller i regnet och eftersom vattnet endast är regnvatten säger det sig självt hur sjukt rent det var. När det rann såg man botten lika klart som om vattnet inte ens funnits där!

Precis när Nicole frågade mig om det fanns ormar i närheten (hon är dödligt rädd för dom) berättade guiden att självklart finns dom, men de håller sig undan från gångbroarna och såvida man inte går rakt ut i djungeln är chansen liten att få se någon. (Jag skulle snarare säga risken).

Efter det kom en kvinna som var dummare än tåget och var alldeles till sig för att INGEN berättat för henne att det är farligt att bada i havet för att det finns hajar. Hon tyckte att det är någons skyldighet att berätta för turisterna. Guiden blev arg och sa att det är varje enskild människas ansvar att FÖRSTÅ att i saltvatten finns det både hajar och krokodiler. Då gick det upp för oss att det var därför ingen var på stranden igår…

Nicole: Alex hällde precis ut en påse peppar i vårt rum så vi kan inte andas!! Det bara sticker i näsan och halsen. Han gör alltid så smarta saker, och varje gång tänker jag att jag ska skriva det i bloggen, men när jag väl ska skriva har jag glömt bort det. Han skrattade faktiskt i sömnen för någon natt sen, och pratar gör han emellanåt också! (Nicole också, hon pratar i sömnen på engelska!! /Alex)

Efter central station åkte vi vidare i djungeln (vägarna bestod av endast sand, så det var inga vanliga bilar/bussar) till Lake McKenzie, en stor sjö med bara regnvatten. Vattnet var lila & blått och det var väldigt vackert, likaså väldigt rent! Sanden var kritvit så många använde sanden som "bodyscrub" och gjorde ren sina porer från smuts. När vi badat klart åkte vi vidare till lunch i Eurong Resort, typ en av de enda byggnaderna på ön. Där åt vi buffélunch, vilket var sådär. Mätt blev man i alla fall.

När vi var klara väntade en busstur på stranden! Australiens enda motorväg som går på självaste stranden, dvs vägen är sand! Egentligen är det inte en väg, för när tidvattnet står som högst går vattnet hela vägen upp till gräset. Enda gången man kan använda motorvägen är när det är lågt tidvatten. Det var i alla fall väldigt fränt att åka buss på stranden. När vi åkt cirka 2-3 mil kom vi fram till Maheno Shipwreck, ett gamalt fartygsvrak från 30-talet. Det var en lyxkryssare från Japan som gick på grund. Det enda som fanns kvar nu var skrovet och allt av järn, typ balkar. Där var vi i 15 minuter.

Sen åkte vi till Eli Creek, en av alla otroligt rena bäckar som rinner på fraser island. Det coola var att bäcken gick hela vägen ut till havet. Så man kunde bada och flyta runt bäst man ville uta att behöva vandra några hundra meter in i regnskogen. Däremot kunde man inte bada nära havet för där är alla hajar, maneter osv… Men vi såg faktiskt en orm som simmade i vattnet PRECIS bredvid oss. Väldigt väldigt otäckt!!

Efter en timme i Eli creek var det dags för hemfärd. En skumpande buss gjorde det inte lätt att hålla sig vaken, Alex sov som en stock hela vägen till färjan hem. Ni vet ju hur lätt Alex har för att sova i bilar/bussar. Precis som ett litet barn.