Juldagen.

Självklart har Ica öppet alla dagar. Även på julafton, juldagen, midsommar och nyårsafton. Man tycker ju att folk skulle kunna planera sina inköp lite bättre och kanske inte handla just på dessa dagar. Men så tänker man efter lite och kommer på att det kanske finns de som inte har någon umgås med, att äta god mat tillsammans med eller helt enkelt fira jul tillsammans med. Det kanske är just de människorna som handlar en sån här dag, då alla andra sitter hemma hos varandra och äter gott och skrattar.
Eller så är det de som inte har några traditioner kring dessa dagar. Alla kanske inte får gå bort på juldagen, och då kanske man vill handla tacos till sig själv istället. Hur som helst var det väldigt ensamt där, idag. De första timmarna tyckte jag mig nästan se något sorgset i folks ögon. De vanliga replikerna dök inte upp och själv förmådde jag mig inte säga något då jag märkte att meningarna inte gick hem och att orden som vanligtvis finns där aldrig kom ur folks munnar idag. Kanske är det en sorgens dag för de ensamma. Jag mådde lite illa och tänkte på hur synd det är om alla dessa ensamma människor, som damen jag träffade en morgon som sa att det var bäst att hon pratade på när ingen stod i kö, för sedan hade hon ingen att prata med under resten av dagen.

Vad hemskt ensam man måste var om man går och handlar mat för att få någon att prata med. Sånt gör riktigt ont i mig och då pratar jag genast lite extra.
Jag tycker synd om dem som handlar på juldagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0